14 maart, 2019

Een babbel met Zoé Vanhellemont over de schoonheid van muziek

Zoé Vanhellemont is een muzikale duizendpoot op MAAK: ze is leerkracht piano, klavecimbel, blokfluit, labo en groepsmusiceren. Lesgeven is haar “zijn” en tuinieren haar “alter ego”. We ontmoeten haar te midden van de idyllische Vlaamse Ardennen, waar Zoé woont. 

Wat is je belangrijkste drijfveer in het lesgeven?

Ik heb zelf de luxe gehad om les te krijgen van mensen die mij met veel passie de rijkdom van muziek hebben leren kennen. Deze schoonheid wil ik op mijn beurt doorgeven. En daarbij telt niet alleen het aanleren van het vakmanschap, maar als leerkracht wil ik ook graag een stukje de persoonlijkheid van mijn leerlingen vormen. Zo zet ik hard in op attitudevorming. Discipline en volharding zijn essentieel om een goede muzikant te worden.

 

Wat geeft jou het meest voldoening in je job?

Elke kleine progressie van een leerling maakt mij steeds opnieuw heel blij. En natuurlijk doet een klein gebaar van een leerling of ouder ook veel deugd: een bloemetje, een kaartje, …  Het geeft me het gevoel dat ik als leerkracht echt iets betekend heb voor die leerling. Dat bezorgt me dan weer nieuwe energie om verder te gaan.

 

Hoe motiveer je jouw leerlingen?

Bij sommige leerlingen gaat dat vanzelf. Andere leerlingen hebben dan weer iets extra nodig dat het lesgeven overstijgt, iets dat hen meetrekt in een bepaald verhaal of vibe. Zo organiseer ik vaak projecten met mijn klas of gaan we op concertbezoek.

 

Je organiseerde onlangs het fantastische “Mozartproject” op MAAK – samen met de leerlingen van het woordlabo. Hoe is dat project ontstaan?

In de zomervakantie tikte ik een prachtig boekje [1] op de kop met  authentieke reisverslagen van Leopold Mozart  - die in 2019 trouwens 300 jaar geleden geboren is. Ik stelde het boekje voor aan onze woord-collega Kevin De Bruyne en een week later lag er een script op tafel. Op basis daarvan heb ik dan bekende en minder bekende muziek gezocht van Leopold maar ook van Wolfgang Amadeus Mozart.

 

Hoe hebben de leerlingen het project ervaren?

We waren met 10 muzikanten en 2 woordkunstenaars. Voor hen was het hoe dan ook een bijzondere ervaring waarbij ze werden uitgedaagd om meer te doen dan hun eigen ding. Zo moesten de muzikanten ook met mime expressief bijdragen aan het verhaal. De woordkunstenaars leerden dan weer de timing aanvoelen van hun tekst op de muziek.

Een mooie anekdote hierbij is dat de woordleerlingen aanvankelijk niks wisten over Mozart of over zijn muziek. Naarmate het project vorderde, werden ze echte Mozartfans!

 

Welk vak vind je het leukst  om te geven (piano, klavecimbel, blokfluit, labo, ensemble)?

Elk vak op zich geef ik graag, maar het is vooral de afwisseling en interactie tussen de verschillende vakken die het voor mij interessant maakt. In die zin vind ik het nieuwe vak “labo” een ongelooflijke verrijking. Improvisatie, akkoordenleer, ritmetraining, partituurspel, muziek beluisteren, … in het vak labo kan alles op een natuurlijke manier in elkaar overvloeien.

 

Wie is je grootste muzikale inspiratiebron in je leven?

Mijn leerkracht dwarsfluit aan de academie van Schilde, Janna Van Mechelen,  was een heel straffe madam. Ze haalde constant het onderste uit de kan. “Half en half” stond niet in haar woordenboek. Als leerkracht haal ik daar zelf veel inspiratie uit.

 

Welk moment in jouw carrière op MAAK staat in je geheugen gegrift?

Ik herinner me nog heel goed het filmmuziek-project in het eerste jaar dat ik op MAAK lesgaf. Dat moet een jaar of acht geleden geweest zijn. Het was een project waarbij leerlingen Beeld filmpjes maakten waarop muzikanten dan improviseerden. Het project was écht af en voor mij was het een eyeopener voor wat op MAAK kon en kan.

 

Heb je niet-muzikale hobby’s?

Ik hou heel erg van tuinieren. Wij hebben hier een domein van 1 hectare en kweken kruiden, leifruit, frambozen, artisjokken, … Recent plantten we ook een hoogstamboomgaard. We doen alles zo ecologisch mogelijk en zorgen dat we zo weinig mogelijk werk hebben door bepaalde technieken toe te passen. Als ik hierbij een leestip mag geven: “De moestuin van Mme Zsazsa”. [2]

 

Lievelingsboek?

“De pianiste van Theresienstadt” [3] is het levensverhaal van een pianiste die de Holocaust heeft meegemaakt. De vrouw is 108 geworden en heeft een ongelooflijke levenswijsheid. Zo was één van haar citaten: “Kinderen moeten muziekles krijgen. Dat helpt bij alles in het leven. Deze schoonheid is altijd aanwezig in mijn hoofd.”.

 

Waar droom je van om ooit nog te verwezenlijken?

Ik probeer mijn droom te leven, hier en nu.




 

[1] “Mozart op reis”, auteur: Piet Verwijmeren, uitgeverij Walburg Pers

[2] “De moestuin van Mme Zsazsa”, auteur Dorien Knockaert & Kim Leysen, Standaard Uitgeverij

[3] “De pianiste van Theresienstadt”, auteur Alice Herz-Sommer, uitgeverij Boekerij