15 januari, 2020

Interview met schepen Piet De Groote

Onze eerste gast in 2020 is niemand minder dan schepen Piet De Groote. Hij is de langst zetelende schepen in het huidige college – maar liefst 13 jaar. Als eerste schepen is hij verantwoordelijk voor personeel, stadsonderhoud, patrimonium, kunst- en basisonderwijs én is hij geregeld waarnemend burgemeester. We zijn heel vereerd dat schepen De Groote een halfuurtje in zijn drukke agenda kon vrijmaken om te praten over cultuur, onderwijs en lekker eten.

Kunstonderwijs is binnen jouw lange carrière een relatief nieuwe bevoegdheid. Hoe bevalt dat?

Voor mij was het een compleet nieuwe uitdaging toen ik twee jaar geleden kunstonderwijs onder mijn vleugels kreeg. Het is echt iets apart en valt moeilijk te vergelijken met bijvoorbeeld basisonderwijs. Het heeft mij dus wel enige tijd gekost om me in te werken maar het bevalt uitermate goed.

Welke verwezenlijkingen binnen het kunstonderwijs schrijf je graag op jouw naam?

Een belangrijke realisatie is toch wel de naamsverandering naar MAAK die we een paar jaar geleden doorgevoerd hebben. De uitbreiding met de gebouwen van “De Vonk” noopte ons tot een nieuwe naam die breder reikte dan “deKunstAcademie”. We zochten een naam die de lading dekt van een kunstsite met een breed aanbod. Onder mijn impuls en met de medewerking van de directie en het college hebben we die transformatie tot een mooi einde gebracht.

Verder wil ik vooral een schepen zijn die zaken ondersteunt en begeleidt. Ik wil er zijn als het nodig is, maar ga me zeker niet nodeloos bemoeien met de inhoudelijke werking. Dat laat ik heel graag over aan de directie en de administratie (lacht).

Wat is je drijfveer binnen deze job?

Mijn papa was 24 jaar schepen. Hij is ook nog schepen geweest van onderwijs. Toch werd er thuis niet veel over politiek gesproken. Het is Maxim Willems die me in 2000 over de streep getrokken heeft. In 2005 werd ik OCMW en in 2006 werd ik bij de gemeenteraadsverkiezingen onmiddellijk verkozen en schepen.

Op zich ben ik geen typische politicus. Als jurist en advocaat wil ik vooral mensen helpen, op een correcte manier, zonder gebonden te zijn aan een politieke partij. Als ze mij zouden verplichten om een partijkaart te kiezen, dan denk ik dat ik onmiddellijk de handdoek in de ring gooi.

Deed je zelf muziek, woord, beeld of dans als kind of volwassene?

Ik volgde mijn lager onderwijs op de broederschool “Frères” te Heist. Op woensdagnamiddag leerde ik er notenleer en blokfluit spelen. In het secundair had ik een fantastische muziekleerkracht op Sint-Leo in Brugge.

Als volwassene volgde ik jaren geleden dictie bij Daniël Muyllaert – nog toen Jacques Maertens directeur was. Ik leerde er goed spreken voor een publiek.

Mocht je een cursus mogen volgen op MAAK, waarvoor zou je kiezen?

Ik zou heel graag een instrument goed kunnen spelen. Piano of viool bijvoorbeeld. Het moet een enorme meerwaarde zijn als je dat kan.

Welke kunstenaar bewonder je het meest?

Op zich ben ik geen “bewonderaar” en hou ik niet van idolatrie – het verheerlijken van mensen. Voor mij is iedereen gelijk: kunstenaar, werkman, leerkracht of sportman.

Waarin liggen jouw culturele voorkeuren?

Ik hou heel erg van het sterke aanbod dat we in Scharpoord hebben. Als lid van het college ben ik daar uitermate trots op. Op zich ben ik een culturele veelvraat. Ik kan alles smaken – ook letterlijk (lacht): schilderkunst, muziek, dans, ... De laatste tentoonstelling die ik zag was Keith Haring in Brussel – heel mooi. Qua muziekgenre voel ik een bijzondere affectie voor kleinkunst.

Welke voorstelling van MAAK zag je laatst?

De musical in juni. En ik ben ook een trouwe gast van het jaarlijkse leerlingenconcert in Scharpoord. Heel ontroerend om te zien wat leerlingen al kunnen na een aantal jaren kunstonderwijs. Ik word daar oprecht blij van. Wat ik ook altijd zo mooi vind om te zien is de schittering in de ogen van de ouders die in de zaal zitten. Fier op wat hun kind al kan.

Jouw zoon volgt ook les bij ons op MAAK, hoe mag je dat als ouder ervaren?

Jasper volgt les bij Yves (1). Hij is een fantastische leerkracht en gaat op een geweldige manier met mijn zoon om. MAAK zorgt ervoor dat iedereen – ongeacht leeftijd en mogelijkheden – aan zijn trekken komt, er wordt écht op maat gewerkt. Dat apprecieer ik heel erg. Ik zie dat ook heel duidelijk aan de manier waarop Jasper les krijgt. Binnen onze huidige complexe samenleving vind ik het zelf heel belangrijk dat elke leerling met de nodige zorg omringd wordt en dat iedereen op zijn manier iets kan bereiken.

Heeft het gemeentebestuur nog uitbreidingsplannen met MAAK qua infrastructuur?

De containerklasjes in Heist verdwijnen op lange termijn, dat staat in ons meerjarenplan. Voor de rest hebben we nu al een fantastische accommodatie op MAAK. Uitbreiden gaan we niet meteen doen, maar we gaan wel verder blijven investeren in onze gebouwen. We gaan voor kwaliteit, niet meteen voor kwantiteit. We zijn een relatief kleine gemeente en willen op zich niet de grootste academie hebben. We willen er vooral op inzetten dat iedereen zich goed voelt binnen onze werking.

Wat betekent MAAK voor het college en de burgemeester?

Elke week passeert er wel een dossier van MAAK op het college. We kennen MAAK dus maar al te goed (lacht). Het college heeft MAAK hoog in het vaandel. Onze burgemeester is er bijvoorbeeld heel erg van overtuigd dat goed kunstonderwijs in onze gemeente jongeren kansen biedt om een beter mens te worden. Daarnaast vinden we allemaal dat MAAK er moet zijn voor leeringen van 6 tot 96. Iedereen moet een kans krijgen.

Heb je hobby’s?

Mijn werk is mijn hobby... maar ik ga ook heel graag uit eten. Daarnaast hou ik van lezen, wandelen, joggen en reizen.

Lievelingseten?

Geef mij maar de klassieke keuken. En zoetigheden, daar kan ik echt niet aan weerstaan. Dat zit in de genen want ik kom uit een familie met veel bakkers.

Favoriete citytrip?

Mijn persoonlijke top drie is New York, Rome en Moskou. Ik heb Moskou bezocht in de winter – vind ik ideaal als seizoen. Ik zag er een prachtige uitvoering van het Zwanenmeer van Tsjaikovsky.

Wat wens je de leerlingen van MAAK in 2020 toe?

Ik wens alle leerlingen en leerkrachten veel artistiek genot. Dat ze hun talenten op hun eigen manier verder kunnen ontwikkelen en zich goed voelen bij wat ze doen.

______________________________
(1) Yves Peeters - leerkracht slagwerk