18 februari, 2019

Tussen twee werelden

Dinsdagochtend 22 januari. De eerste sneeuw is in het land en bij een heerlijke kop koffie ontmoeten wij Hilde en Pieter. Beide adjunct-directeurs van MAAK, beide woonachtig in het Gentse en ook allebei fervente koffiedrinkers. Pieter werkt sinds september 2018 als ad interim adjunct-directeur Beeld op MAAK. Daarnaast is hij ook nog leerkracht Beeld, tekenaar en muziekliefhebber. Maar liefst 3 diploma’s staan op zijn palmares: Burgerlijk Ingenieur Architect, Master Vrije Kunsten en Bachelor Grafiek.

Hilde werkt al 20 jaar op MAAK. Ze studeerde af als pianist bij Jan Michiels en gaf op MAAK een resem van vakken: samenspel, AMC, muziekinitiatie, piano en ensemble. Sedert 10 jaar is ze adjunct-directeur Podium. Eigenlijk wil ze dolgraag een kinderboekenwinkel openen.

Hoe ben je op MAAK verzeild geraakt?

Pieter: “Ik heb me altijd aangetrokken gevoeld tot het kunstonderwijs. De liefde voor het lesgeven maar ook het werken in een culturele en artistieke omgeving heeft me altijd heel erg geboeid. Het klantgerichte aspect van een job als architect ligt me bijvoorbeeld een stuk minder. Het is eigenlijk door een babbel bij een pint met collega Tine Deweerdt dat ik op het spoor gekomen ben van de ad interim vacature van adjunct-directeur op MAAK.”

Hilde: “Als jonge leerkracht ben ik via een spontane sollicitatie op MAAK terechtgekomen. Voor ik de stap naar adjunct zette, heb ik heel wat ervaring als leerkracht opgebouwd. Het lesgeven kan ik eigenlijk niet missen. Zo ben ik naast adjunct ook nog steeds leerkracht piano voor een aantal uur. Voor mezelf is dat dé ideale combinatie.”

Wat behelst jullie job op MAAK?

Pieter: “Onze job is super gevarieerd: het oplossen van kleine problemen, leerkrachten ondersteunen, meedenken met het beleid, noem maar op…Het boeiendste vind ik om de artistieke ideeën van mensen te bundelen en te vertalen naar beleid. Die constante wisselwerking geeft me veel voldoening.”

Hilde: “Bij onze job komt ook heel veel communicatie kijken: met ouders, leerlingen, stadsdiensten, collega’s…onze mailbox zit dagelijks propvol hoor! Belangrijk in onze job is dat je communicatief en organisatorisch vaardig bent. Maar misschien is het empathisch kunnen meedenken wel dé belangrijkste karaktereigenschap van een adjunct.”

Pieter: “Dat klopt. Kunstleerkrachten zijn vaak sterke karakters die voor hun eigen idealen gaan. Wij zijn dan de verbindende factor tussen de leerkrachten enerzijds en de directie anderzijds. Op die manier zitten we eigenlijk vaak tussen twee werelden in. Niet altijd makkelijk, maar wel heel erg boeiend.”

Wanneer is je werkdag geslaagd?

Hilde: “Als ik het gevoel heb dat ik mijn steentje bijdroeg tot een goed draaiende organisatie. Maar de grootste voldoening krijg ik wanneer ik zie dat leerlingen zich in hun sas voelen op MAAK. Ik word bijvoorbeeld écht gelukkig van een leerling te zien schitteren op een toonmoment.”

Pieter: “Samen aan iets bouwen met een team, dat vind ik heerlijk!”

Wat is de ziel van MAAK?

Hilde: “Hoe je het ook draait of keert, MAAK is een academie waar ontzettend veel kan en mag. We hebben een adembenemende infrastructuur en een gemeentebestuur dat de academie bijna grenzeloos ondersteunt. Dat DNA voel je hier heel sterk aanwezig.”

Pieter: “Voor mij hangt er een ontzettend positieve vibe op MAAK. Leerkrachten en leerlingen krijgen ontzettend veel kansen. Niet in het minst met de medewerking van een schitterend secretariaatsteam.”

Hilde: “Leerlingen zijn zich vaak te weinig bewust van wat voor opportuniteiten hier allemaal geboden worden!”

Wat was voor jou een uniek moment in de geschiedenis van MAAK?

Hilde: “Het Casinoproject in 2007 in het kader van Feest! was voor mij onvergetelijk. Het was de eerste échte symbiose tussen Beeld en Podium op  onze academie. De lampionnenstoet op muziek bijvoorbeeld, super was dat! Maar daarnaast denk ik met heel warme gevoelens terug aan de cultuurreis naar Parijs – zo’n 6 jaar geleden. Het was een reis voor onze volwassen leerlingen Beeld en Muziek waarbij we onder andere het super charmante huisje van Ravel bezochten, maar ook de tuinen van Monet in Giverny.”

Als je deze job niet zou doen, welke andere job zou je dan heel graag doen?

Pieter: “Ik denk dat ik toch hoe dan ook in de artistieke of culturele sector blijf. Bijvoorbeeld in een coördineerde functie in een cultureel huis. Of lesgeven.”

Hilde: “Ik droom van het openen van een kinderboekenwinkel, maar dan wel geen gewone. Er moet van alles te beleven zijn voor de kinderen. Workshops, concertjes, … noem het een actieve kinderboekenwinkel.”

Welke boeken lees je?

Hilde: “Ik lees van alles, maar het meest ben ik eigenlijk verzot op mooie kinderboeken zoals Otje of Floddertje van Annie M.G. Schmidt.”

Pieter: “De oude Russen spreken mij wel aan. Momenteel ben ik een autobiografie aan het lezen van Konstantin Paustovksi.”

Welk concert, theater- of tentoonstelling staat op je to do?

Pieter: “Ik ga heel veel naar theater. “Who’s afraid of Virginia Woolf” van theatercompagnie de KOE is de volgende productie die ik zeker wil zien. Ik hou ook heel erg van muziek, vooral jazz en klassiek.”

Hilde: “Goldbergvariaties met Alexandre Tharaud in de Bijloke Gent.”

Welke reisbestemming wil je ooit nog aandoen?

Hilde: “Afrika spreekt me erg aan, in de eerste plaats voor de cultuurshock. Ik vind dat je dit echt één keer in je leven met je eigen ogen moet gezien hebben.”

Pieter: “Japan. Ik heb er veel films over gezien. De architectuur en de steden lijken mij hallucinant!”

Wat wil je ooit nog in je leven verwezenlijken? Waar droom je van?

Pieter: “Laat me maar rustig verder werken zoals ik nu bezig ben. Naast mijn job in MAAK heb ik ook nog een aantal andere “projecten” lopen waar ik graag wat meer tijd zou kunnen insteken. Ik teken bijvoorbeeld zelf en speel gitaar in een hardrockband, Escapist.”

Hilde: “Een jaar opnieuw piano gaan studeren aan het Conservatorium, daar zou ik echt geld voor willen geven. Het lijkt me zo verrijkend om opnieuw 100% alleen maar met muziek te kunnen bezig zijn.”

https://www.pieterrosseel.be

https://vi.be/escapist